' Ivari Ministerio del Poder Embajada en los Venezuela
Gobierno Bolivariano Popular para las Estados Unidos
de Venezuela Relaciones Exteriores | de América AHORA 18 DE 1900

MYTHS AND FACTS ABOUT THE RADIO CARACAS TELEVISION CASE

In late December 2006, Venezuelan President Hugo Chavez announced the Venezuelan
Government’s intention to not renew the broadcasting license of Radio Caracas Television
(RCTV), a Caracas-based television broadcaster whose twenty-year license was set to
expire on May 27, 2007. The government’s decision, which has been criticized in the
United States, is meant to serve the public interest by reserving use of the broadcast
spectrum for outlets that adhere to basic standards of public interest. Similarly, the
decision will allow for a broader democratization of Venezuela’s airwaves, offering smaller
and diverse producers and entertainers access to the broadcast spectrum they never had
before. Below are some common myths and facts concerning the RCTV case.

MYTH: The Venezuelan Government is cracking down on RCTV and other private media
because of their critical opinions of President Chavez.

FACT: The overwhelming majority of Venezuela’s publicly available television stations and
radio broadcasters, some 80 percent, are privately owned and operated, alongside the
country’s well-developed cable and satellite television networks.? Fully all of the country
118 newspaper companies, both regional and national, are similarly held in private hands.
Venezuela’'s media enjoys the freedom to report, analyze and express opinions on issues
of importance without government interference. Most, in fact, vibrantly and stridently
express their opposition to the government, and do so without any threats or
consequences. To date, no newspaper or television station or radio broadcaster has been
shut down based on its political views or opposition to President Chavez. Similarly, no
journalists have been imprisoned or punished for doing their work. The Constitution of
1999 lists the freedom of expression, the freedom of the press and the freedom of
information as fundamental liberties to be protected by the government.

MYTH: The Venezuelan Government is illegally shutting down RCTV.

FACT: As in almost every country, the broadcast spectrum is a finite resource that is
regulated by the government with the aim of promoting the public interest. The spectrum is
public property, and like all property of its kind, must be regulated in order to balance the
needs of broadcasters against the needs of the public.

In Venezuela, Article 156 of the Constitution of 1999 and various articles of the Organic
Law of Telecommunications give the government the power to grant and regulate access
to the broadcast spectrum. The Ministry of Telecommunication and Information
Technology is the institution charged with granting access to television and radio
broadcasters, and does so while considering whether or not the broadcaster has served or
will serve the public interest. In short, the right of access to the broadcast spectrum is
balanced against the responsibilities to the public good. Should a broadcaster fail in its
legally prescribed responsibilities, it forfeits its access to the broadcast spectrum.

! “Chavez’ Move Against TV Spurs Outcry,” The Guardian, January 16, 2007.
http://www.quardian.co.uk/worldlatest/story/0,,-6349689,00.html
2 http://www.rethinkvenezuela.com/downloads/Venezuela%20Update%20January%202007.htm

Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela
1099 30th Street, N.W., Washington D.C., 20007
http://www.embavenez-us.orq - Tel: (202) 342-2214 - Fax: (202) 342-6820



http://www.guardian.co.uk/worldlatest/story/0,,-6349689,00.html
http://www.rethinkvenezuela.com/downloads/Venezuela%20Update%20January%202007.htm

' Ivari Ministerio del Poder Embajada en los Venezuela
Gobierno Bolivariano Popular para las Estados Unidos
de Venezuela Relaciones Exteriores | de América AHORA 18 DE 1900

In the case of RCTV, the Venezuelan Government decided that its broadcast license
should not be renewed because the broadcaster failed to meet basic public interest
standards and because granting the license to another broadcaster would democratize
both access to and content on public airwaves. RCTV will still be able to broadcast via
cable and satellite, both that are widely available and viewed in Venezuela.

MYTH: No other county applies these public interest standards to radio and television
broadcasters.

FACT: Almost all countries do. In the case of the United States, laws have long
established standards by which all broadcasters would adhere to in order to keep their
access to the broadcast spectrum. The Radio Act of 1927 made clear that the airwaves
were public property and that all broadcasters using them would have to serve the “public
interest, convenience and necessity.” The Communication Act of 1934, which established
the Federal Communications Commission (FCC), similarly detailed a public interest
standard by which applications for access to the broadcast spectrum would be judged. By
1960, the FCC listed 14 elements of television programming that would usually be
necessary to meet the public interest standard, including the opportunity for local self-
expression, the development and use of local talent, educational programs and public
affairs programs. The FCC has regularly denied license renewals based on these
standards.

MYTH: RCTV didn’t do anything to violate Venezuela’s public interest standards.

FACT: Unfortunately, RCTV has consistently fallen short of its obligations and
responsibilities to the Venezuelan people. In one particularly disturbing incident, RCTV’s
management slanted its daily coverage to provide support to a coup d'etat against
President Chavez and his elected government in April 2002. RCTV participated in what
has come to be known as the world first “media coup,” and consequently prohibited its
correspondents from airing news and information the coup was failing.® Such information
was vital to the survival of the country’s elected government and institutions — the
provisional junta had abolished the National Assembly, the Supreme Court and the
constitution — and would undeniably have served the public’s interest in the state of their
government and elected leaders. In making this decision, RCTV denied the Venezuelan
people their right to be informed. An article in the Houston Chronicle on RCTV noted, “it's
doubtful [RCTV’s] actions would last more than a few minutes with the FCC.”

MYTH: The decision not to renew RCTV’s broadcast license will have a negative impact
on Venezuela’'s democracy.

FACT: The majority of Venezuela’s radio and television stations are privately owned. Of
that number, a large part is owned by a small number of corporate groups with multiple

® Andrés Izarra, “El golpe desde la cabina 12 de RCTV,” Chavez y los medios de comunicacion social,
Marinellys Tremamunno, ed. (Caracas; Alfadil Ediciones, 2002), p. 84.
* Jones, Bart. “Chavez as Castro? It's not that simple in Venezuela,” Houston Chronicle, February 7, 2007.

Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela
1099 30th Street, N.W., Washington D.C., 20007
http://www.embavenez-us.orq - Tel: (202) 342-2214 - Fax: (202) 342-6820




' Ivari Ministerio del Poder Embajada en los Venezuela
Gobierno Bolivariano Popular para las Estados Unidos
de Venezuela Relaciones Exteriores | de América AHORA 18 DE 1900

economic and political interests. This has led to a situation in which, according a New York
Times editorial writer, “even the best news outlets tend to be openly ideological and there
IS no American-style separation of news and opinion, so the owners’ views can permeate
reporting. Many publications offer only news designed to further the owners’ personal or
political agenda.”® Similarly, Marta Colomina, a professor of journalism, nationally
syndicated columnist and prominent critic of President Chavez, described the situation as
such: “Media owners are very aware of their power, and know how to use it. In the United
States or Europe, there are big corporate media groups that see themselves serving the
public interest. In Venezuela, media are in the hands of small groups of owners who tend
to serve their own interests.”®

This concentration of ownership has actually limited access to diverse viewpoints, giving
existing media owners a disproportionate amount of power to shape the political and
economic agenda in Venezuela. The decision not to renew RCTV’s broadcast license will
actually have the impact of increasing democracy on Venezuela’'s airwaves, both in access
to the airwaves and the material broadcast on them. Though no plans have been finalized,
the Venezuelan Government has announced that a cooperative of independent producers
and journalists will be granted RCTV'’s license, which will then be used to promote news,
opinion, culture and entertainment from a variety of different national perspectives.

® “The Monochromatic Media of Latin America,” New York Times, May 7, 2001.
6 Lugo, Jairo and Juan Romero, “From Friends to Foes: Venezuela’'s media goes from consensual space to
confrontational actor,” Sincronia (Winter 2002), http://sincronia.cucsh.udg.mx/lugoromeroinv02.htm.

Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela
1099 30th Street, N.W., Washington D.C., 20007
http://www.embavenez-us.orq - Tel: (202) 342-2214 - Fax: (202) 342-6820



http://sincronia.cucsh.udg.mx/lugoromeroinv02.htm

